Ik lees steeds vaker dat outbound leadgeneratie in de B2B niet werkt en dus zonde is van de tijd en energie. Op zich hou ik wel van een beetje stevige stellingname. En er zit ook wel een kern van waarheid in. Het vinden van nieuwe klanten met outbound campagnes is niet eenvoudig. In veel gevallen komt dat omdat er een goed doorgevoerde marketingstrategie ontbreekt. Een aanpak waarbij je effectief bent in elke fase van de koopreis van je prospect. Onze marketing canvas is een praktisch hulpmiddel om te komen tot een aanpak waarbij je leadgeneratie slim combineert met content, demand generation en social selling.
Content Marketing Canvas
Het Content Marketing Canvas is een strategische marketingtool om tot onderscheidende go-to-market strategie te komen of om je bestaande aanpak aan te scherpen. We hebben deze aanpak zelf ontwikkeld en inmiddels bij tientallen bedrijven met succes toegepast.
De aanpak sluit nauw aan bij de trend in B2B dat de koopreis digitaler is geworden, en dan met name in de awareness en oriëntatiefase. Een overgroot deel van de beslissers is inmiddels digitaal goed onderlegd en maakt actief gebruik van sociale media om te onderzoeken met wie ze in gesprek willen.
Uit onderzoek blijkt dat 57% van de koopreis is afgelegd voordat ze met sales in gesprek komt. Logisch dat het minder effect heeft als je ze in een te vroeg stadium leads probeert te genereren.
Met een slimme contentmarketing strategie loods je als het ware je prospects door zijn koopreis. Elke fase is uniek en vraagt om eigen tactics en campagnes. Het content marketing canvas is daarbij een fijn hulpmiddel om samen met het marketingteam een strategie te formuleren en je tactics vorm te geven.
Met het canvas
- Visualiseer je hoe jouw ideale prospect eruit ziet en hoe je effectief met hem in gesprek kunt komen.
- Identificeer je de content thema’s en de kanalen waarmee je kennis gaat delen.
- Bepaal je welke tools en middelen je gaat inzetten om het effect van je marketing naar een hoger niveau te tillen.
Onze aanpak bij Redwired
Een expert van Redwired kan helpen met het doorlopen van het canvas. Wij volgen daarbij een gefaseerde aanpak, die in de meeste gevallen een doorlooptijd heeft van 6 weken.
Fase 1 Voorbereiding
Voordat je aan de slag kunt met het canvas moet je eerst bepalen welk doel je wil bereiken met je contentmarketing. Contentmarketing is niet iets van de korte termijn en dus is een heldere stip op de muur, wat je ermee wil bereiken van groot belang.
Ook is het van belang dat je vooraf een goed beeld hebt van ‘het grotere plaatje’ ofwel de visie op de markt en de kansen en risico’s waar jullie mee te maken hebben.
Fase 2 Canvas workshop(s)
Het doorlopen van een contentmarketing canvas is een creatief proces waarin je met collega’s op een gestructureerde manier keuzes gaat maken en die vervolgens gaat uitwerken. In de workshop(s) ga je als het ware het canvas invullen. De volgende onderwerpen aan bod
- Doelgroep / DMU
- Content en kennis thema’s
- Media en kanalen
- Tools en automation
- Activatie mechanismen zoals demand generation, lead generation en social selling
Stap 3 Uitwerking
Fase 3 is de uitwerkingsfase. In dit deel werk je de activatie tactics in detail uit en stel je een planning op voor de komende 12 maanden. Hierin bepaal je hoe je doorlopend top-of-mind awareness kunt creëren in de bovenkant van je marketing funnel en je tegelijkertijd de actieve vraag in de markt converteert in concrete leads voor sales.
Activatie tactics
Content Marketing Playbook
Teams die weinig ervaring hebben met contentmarketing merken dat dit om een andere mindset vraagt en dat er voor veel werkprocessen geen concrete workflows zijn. De Redwired expert helpt je daarom met het uitwerken van je strategie in een playbook: een plan van aanpak dat elk kwartaal wordt geëvalueerd en aangepast op basis van de resultaten en learnings.
Aan de slag?
Is jouw interesse gewekt en wil je aan de slag met het canvas, download dan ons whitepaper. Daar lees je alles over de aanpak en het bevat een uitgebreide handleiding voor elke fase. En heb je vragen of behoefte aan nadere uitleg, benader gewoon één van onze experts. Hij of zij geeft je graag een toelichting.