Fractionele Experts – wat maakt ze zo populair, ook in b2b marketing?

Fractionele experts worden steeds populairder, ook in B2B marketing. Ik zie veel bedrijven gebruik maken van dit soort hoogwaardige expertise maar ook steeds meer freelancers organiseren zich rond deze werkvorm. In 2023 groeide het aantal tijdelijke management- of fractionele posities met 57% sinds 2020. Dit is in mijn ogen dan ook een blijvende trend. Interessant dus om eens te kijken wat fractionele experts zo bijzonder maakt.

De opkomst van fractionele experts

Het traditionele werkmodel van 9 tot 5 is sinds Corona veranderd en de opkomst van fractionele experts is daarvan een direct gevolg. Op C-level is het inmiddels heel normaal om voor de vakspecifiek rollen een strategisch expert in te huren. Denk hierbij aan de CFO, CMO of de CTO. Maar ook op strategisch/tactisch niveau zie je deze werkvorm steeds vaker in plaats van de inhuur van een duur bureau of de hoge kosten van een freelancer.

Toegang tot diepgaande expertise

Fractionele experts zijn meestal de seniors in hun vakgebied. Ze beschikken over waardevolle ervaring en inzichten uit andere opdrachten en sectoren. Hierdoor kun je direct profiteren van hun kennis en vaardigheden op het moment dat daar behoefte aan is. Dus of het nu gaat om een nieuwe marketing strategie, een complexe productinnovatie, of strategische markttoetreding, een fractionele expert kan precies de juiste kennis en ervaring bieden die je op dat moment nodig hebt.

Flexibiliteit en aanpassingsvermogen

De zakelijke omgeving is dynamisch en je wil snel kunnen reageren of anticiperen Niks zo vervelend als je vertraging oploopt omdat je inhouse niet over de juiste expertise beschikt . Dat kun je prima beleggen bij een fractionele expert. Zij bieden de gewenste flexibiliteit. Of je nu extra focus nodig hebt voor een groot project of specifieke expertise voor een beperkte periode, fractionele experts zijn op afroep beschikbaar. Deze flexibiliteit stelt je in staat om snel en effectief door te pakken op strategisch/tactische vraagstukken of in te grijpen als je groei achterblijft.

En omdat fractionele experts niet betrokken zijn bij de dagelijkse operationele details, kunnen ze zich volledig concentreren op strategische groei- of innovatiedoelstellingen. Ze brengen een frisse blik en onpartijdige inzichten, waardoor ze in staat zijn om innovatieve oplossingen en nieuwe perspectieven te bieden. Dit kan een krachtige impuls geven aan de strategische richting en groei van jouw bedrijf.

Fractional expert of freelancer?

Hoewel fractionele experts en freelancers op het eerste gezicht vergelijkbaar lijken, zijn er belangrijke verschillen.

  • Duur van de inzet : Freelancers worden meestal tijdelijk ingehuurd voor kortlopende ondercapaciteit op projecten. Fractionele experts verbinden zich juist voor langere tijd aan jouw strategische groeidoelstellingen, vaak of bij voorkeur voor meerdere jaren.
  • Niveau van inzet : Fractionele experts opereren op het snijvlak van strategie en tactiek, terwijl freelancers vaak meer tactisch en operationeel werken.
  • Flexibiliteit in uren : Freelancers hebben meestal vaste uren per week, terwijl fractionele experts hun inzet volledig aanpassen aan de behoeften van jouw bedrijf, vaak met minder werkuren maar een hogere impact. Een inzet van 8, 12 of 16 uur per week is bij fractionele experts eerder regel dan uitzondering.

Fractionele experts bieden dan ook een geïntegreerde benadering met een sterke focus op het bieden van precies die expertise, die je nodig hebt. Ze worden onderdeel van jouw team en werken direct samen met jouw medewerkers om strategische doelen te bereiken. Dit verhoogt de betrokkenheid en zorgt voor een betere afstemming op jouw specifieke bedrijfsbehoeften.

Bureau versus fractionele expert

Het inhuren van een marketing bureau lijkt een voor de hand liggend alternatief voor bedrijven, die snel nieuwe expertise zoeken. Bureaus brengen een breed scala aan specialisten en ervaring met zich mee, maar dit komt vaak wel tegen een hoge prijs. Daarnaast blijft de interne strategische sturing noodzakelijk, en de focus van een bureau ligt meestal op het proces en minder op de resultaten die jouw bedrijf nodig heeft.

Kostenefficiëntie

Een van de grootste voordelen van het inhuren van een fractionele expert blijft dan ook de kostenefficiëntie. In plaats van fulltime te betalen voor het salaris van een generalist, betaal je alleen voor de tijd en expertise die je op dat moment daadwerkelijk nodig hebt. Dit maakt het mogelijk om toch de hoogwaardige strategische input te krijgen tegen een relatief beperkt kostenbudget. Bovendien kunnen ze helpen met het implementeren van innovatieve processen en tools wat op termijn scheelt in de operationele kosten.

Klankbord en nieuwe perspectieven

Fractionele experts zijn vrij van interne bedrijfspolitiek en vooringenomenheid. Gebruik ze als klankbord om en ze kunnen nieuwe ideeën en innovaties aandragen. Hun outside-in blik helpt om de eigen blinde vlekken te zien en bij het vinden van creatieve oplossingen voor commerciële problemen. Dit maakt ze tot waardevolle gesprekspartners in tijden van snelle groei, verandering en transitie.

Mijn conclusie

Fractionele experts bieden een scala aan kansen die bedrijven helpen om te groeien en te innoveren. Of je nu een startup bent die behoefte heeft aan hoogstaande expertise zonder het budget te belasten, een MKB-bedrijf dat efficiënt wil opschalen, of een grootbedrijf dat specifieke projecten wil leiden, met een waardevolle experts kun je de sleutel zijn tot snel succes. Maak de stap en ontdek hoe deze flexibele en kostenefficiënte oplossing jouw bedrijf naar nieuwe hoogten kan brengen.

Benieuwd wat een B2B -Expert van Redwired voor jouw organisatie kan betekenen? Klik hier