Ik lees steeds vaker dat outbound leadgeneratie in de B2B niet meer werkt en dus zonde is van de tijd en energie. Op zich hou ik wel van een beetje stevige stellingname. En er zit ook wel een kern van waarheid in. Het vinden van nieuwe klanten en stimuleren van groei met outbound campagnes wordt steeds minder makkelijk. In werkelijkheid komt het doordat er een goed doorgevoerde marketingstrategie ontbreekt. Een aanpak waarbij je effectief bent in elke fase van de koopreis van je prospect.
Content Marketing Canvas
Het Content Marketing Canvas is een strategische marketing tool om tot onderscheidende go-to-market strategie te komen of je bestaande aanpak aan te scherpen. We hebben deze aanpak zelf ontwikkeld en inmiddels bij tientallen bedrijven met succes toegepast.
De aanpak sluit nauw aan bij de algemene trend in B2B markten dat de koopreis veel digitaler is geworden, en dan met name in de awareness en oriëntatiefase. Een overgroot aandeel van de beslissers is inmiddels digitaal goed onderlegd en maakt actief gebruik van sociale media om te onderzoeken met wie ze in gesprek willen.
Uit onderzoek blijkt dat 57% van de koopreis is afgelegd voordat ze met sales in gesprek komt. Logisch dat het minder effect heeft als je ze in een te vroeg stadium leads probeert te genereren.
Een slimme contentmarketing strategie loods je als het ware je prospects door elke fase van zijn koopreis. Elke fase is uniek en vraagt om eigen tactics en campagnes. Het content marketing canvas is een perfect hulpmiddel om samen met je team een heldere strategie te formuleren en je tactics vorm te geven.
Met het canvas
- Visualiseer je hoe jouw ideale prospect eruit ziet en hoe je effectief met hem in gesprek kunt komen.
- Identificeer je de content thema’s en de kanalen waarmee je kennis gaat delen.
- Bepaal je welke tools en middelen je gaat inzetten om het effect van je marketing naar een hoger niveau te tillen.
Onze aanpak bij Redwired
Een expert van Redwired kan je helpen met het doorlopen van het canvas. Wij volgen daarbij een gefaseerde aanpak, die in de meeste gevallen een doorlooptijd heeft van 6 weken.
Fase 1 Voorbereiding
Voordat je aan de slag kunt met het canvas is het van belang om te bepalen welk doel je wil bereiken met je content marketing. Content marketing is niet iets van de korte termijn is en dus is een heldere stip op de muur, wat je ermee wil bereiken van groot belang.
Ook is het van belang dat je een goed beeld hebt van ‘het grotere plaatje’ ofwel de visie van directie op de markt en de kansen en risico’s waar jullie mee te maken hebben.
Fase 2 Canvas workshop(s)
Het doorlopen van een content marketing canvas is een creatief proces waarin je met collega’s op een gestructureerde manier keuzes gaat maken en die vervolgens gaat uitwerken. In de workshop(s) ga je als het ware het canvas invullen. De volgende onderwerpen aan bod
- Doelgroep / DMU
- Content en kennis thema’s
- Media en kanalen
- Tools en automation
- Activatie mechanismen zoals demand generation, lead generation en social selling
Stap 3 Uitwerking
Fase 3 is de uitwerkingsfase. In dit deel werk je de activatie tactics in detail uit en stel je een planning op voor de komende 12 maanden. Hierin bepaal je hoe je doorlopend top-of-mind awareness kunt creëren in de bovenkant van je marketing funnel en je tegelijkertijd de actieve vraag in de markt converteert in concrete leads voor sales.
Activatie tactics
Content Marketing Playbook
Teams die weinig ervaring hebben met contentmarketing merken dat dit ook om een andere mindset vraagt en dat er voor veel werkprocessen geen concrete workflows zijn. De Redwired expert helpt je daarom met het uitwerken van je strategie in een playbook: een levend plan van aanpak dat elk kwartaal wordt geëvalueerd en aangepast op basis van de resultaten en learnings.
Aan de slag?
Is jouw interesse gewekt en wil je aan de slag met het canvas, download dan eerst ons whitepaper. Daar lees je alles over de aanpak en het bevat een uitgebreide handleiding voor elke fase. En uiteraard vertellen we je graag hoe een van onze experts het proces bij jou zou kunnen begeleiden.