Thoughtleadership claimen met behulp van het Pyramid Principle 

Pyramid principle framework by Redwired

Hoe werkt het Pyramid Principle?

Hoe gebruik je het framework?

  • Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen in jouw doelmarkt? 
  • Wat betekenen die voor jouw klanten?
  • Welke aanscherpingen of transities zullen ze moeten doorvoeren in hun bedrijfsvoering? 
  • Met welke uitdagingen krijgen of hebben ze te maken in de transitie?
  • Wat is de impact als ze hier geen of onvoldoende aandacht aan besteden?

Aan de slag

Stap 1 – Het hoofdthema

  1. Het thema moet zowel relevant en uitdagend zijn voor je doelgroep. Dat wil zeggen dat het aanzienlijke impact moet hebben op de bedrijfsvoering en bovendien serieuze aandacht vragen om er invulling aan te geven.
  2. Het thema moet breed genoeg zijn om meerdere subthema’s te omvatten, maar tegelijkertijd ook specifiek genoeg om je doelgroep aan te spreken.
  3. Het thema moet goed en op een geloofwaardige manier aansluiten bij de kernpropositie en visie van jouw bedrijf op de markt.
  4. Het thema moet het liefst nog niet door je naaste concurrent zijn geclaimd. Dat andere partijen er ook kennis over delen met de markt is geen onoverkomelijk bezwaar. Maar als de hele markt het thema associeert met je concurrent, kun je beter een ander topic kiezen.

Stap 2 – De subthema’s

  • Met welke uitdagingen of dilemma’s rond het hoofdthema hebben klanten te maken?
  • Welke gains of aspiraties liggen in het verschiet als je klant met succes het thema heeft doorgevoerd?

Stap 3 – De hulpvragen

Stap 4 – Valideer je keuzes

  • Concurrentie analyse. Maak een overzicht van de thema’s waarop concurrenten bekend staan in de markt en waar zij regelmatig content over delen? Je hoeft overigens niet per se een eigen of uniek thema te kiezen, zolang je maar wel een eigen invalshoek en visie hebt.
  • Klantinterviews. Leg de thema’s voor aan klanten en vraag door of de thema’s voldoende actueel en urgent zijn om er mee aan de slag te gaan.
  • Zoekwoorden onderzoek. Check in hoeverre er op de keywords van de thema’s veel zoekvolume is.

Stap 5 – Vul de template